5 interessante influencer marketing insights

Influencer marketing. Een begrip waar je inmiddels écht niet meer omheen kan. Door mijn werk als content medewerker én mijn blog krijg ik wat mee van beide kanten van dit verhaal, maar natuurlijk valt er altijd nog een hoop te leren. Deze maand bezocht ik voor werk dan ook het Influencer Marketing Event. In dit artikel deel ik de 5 meest interessante insights over influencer marketing van die dag.

#1 Influencer marketing is een blijvertje

Influencers zijn niks nieuws. Eigenlijk waren Elvis en The Beatles ook al influencers, maar tegenwoordig wordt hiermee toch vooral iemand bedoeld die invloed uitoefent via social media (of blogs!). Dit kan een celebrity à la Kim K. zijn, maar ook the girl next door die regelmatig een kiekje op Insta plaatst. Influencer marketing is groter dan ooit: in 2018 werd er zo’n 1,6 miljard dollar aan uitgegeven. En dan hebben we het alleen nog maar over Instagram! Een onderzoeksbureau hield een enquête over influencer marketing en hieruit komt duidelijk naar voren dat deze vorm van marketing nog wel eventjes blijft. 86% van de respondenten geeft namelijk aan dit jaar al iets met influencer marketing te doen en 63% wil dit budget het komende jaar verhogen.

#2 Farewell fake influencers

Als er één onderwerp is dat in bijna iedere presentatie terugkwam, was het wel fake influencers. Alle bedrijven binnen de sector zijn het met elkaar eens: fake influencers moeten geen kans krijgen. Zij kosten bedrijven jaarlijks zo’n 100 miljoen (!) euro. Gelukkig zijn er maniertjes om die fakers te ontmaskeren. Kijk daarom kritisch naar influencers voordat je een samenwerking aangaat. Zo zijn alleen maar algemene reacties (“Knappie!”) en veel volgers zonder profielfoto of met vreemde naam verdacht. Ook zijn er speciale tools, zoals Social Blade, waarmee je kunt checken hoe natuurlijk de groei is. Bij het kritisch kijken naar de influencers hoort ook het vermijden van alleseters: influencers die echt alles wat los en vast zit promoten (kuch… Temptation Island).

#3 Trust issues

Slechts 4% van de consumenten vertrouwt wat influencers zeggen. De enquêtevraag waarop dit cijfer gebaseerd is, was wellicht een tikkeltje genuanceerder, maar feit blijft dat het slecht is gesteld met het vertrouwen in influencers. Even ter vergelijking: 16% van de mensen gelooft in Big Foot en wel 35% gelooft in Aliens. Just saying. Vertrouwen is dan misschien ook wel de grootste uitdaging in Influencer Marketing van dit moment. Niet alleen van Influencer Marketing overigens, want de marketingbranche heeft een trust level van 37%, en komt daarmee pas na banken en telecom- en energiebedrijven… Ai!

#4 Engagement is everything

Misschien heb je weleens van micro of macro influencers gehoord. Maar ken je de term brand lovers al? Dit zijn kleinere influencers (of weer dat buurmeisje) met 500 tot 1.000 volgers. Deze mensen hebben de hoogste engagement op social media. Maar is die engagement nu écht zo belangrijk? Ja! Zo werd tijdens ongeveer iedere presentatie verteld. Dit zou namelijk de sleutel tot een succesvolle samenwerking zijn. Toch heeft het grootste deel van de bedrijven (40%) bekendheid als doelstelling en slechts 6% is uit op engagement. Tijdens het Influencer Marketing Event wordt een case met Boohoo aangehaald waaruit wel duidelijk wordt waarom engagement belangrijker is dan het aantal volgers. Dit modemerk ging een samenwerking aan met grotere en kleinere influencers. Er bleek geen correlatie tussen het aantal volgers en de ROI (return on investment), maar wél tussen de engagement en de opbrengst.

#5 Hashtag spon

De laatste presentatie die ik meepakte was er een van Stichting Reclame Code. Interessant om bij te wonen, want… Hoe zit het nu eigenlijk met de reclamecode op het gebied van social media en influencer marketing? Eigenlijk is het heel simpel: reclame moet herkenbaar zijn. Dit is zo volgens zowel de wet als de Nederlandse Reclame Code en geldt voor reclame op alle platformen. Er is sprake van reclame wanneer er een relevante relatie is tussen de adverteerder en de influencer. Dit is het geval bij een contract of sponsoring, maar ook bij gratis producten. Er zijn verschillende manieren waarom je die relatie kenbaar kunt maken, denk bijvoorbeeld aan #ad, #spon of #collab, maar een simpele “mede mogelijk gemaakt door @bedrijf” dekt ook de lading.

Dat waren de 5 interessantste insights die ik opstak tijdens het Influencer Marketing Event. Hoe denk jij over de toekomst van influencer marketing?

19 Reacties

  1. 2 oktober 2019 /

    Fijn artikel Sanne, dank je wel! Ik hoor ook al jaren dat micro influencing loont qua engagement, maar op de blogger marktplaatsen hebben ze dat nog steeds niet door en blijft het gaan om aantallen vind ik. En er komt elke keer een nieuw conceptje bij. Daarom pitch ik ook niet meer. Mensen die echt graag met me willen samenwerken, benaderen mij zelf wel. En dat zijn meestal ook vaak de leukste samenwerkingen :)
    Lees ook Fashion accessoires | Gouden oorbellen van Isabel Bernard van AminaMy Profile

    • Sanne
      Auteur
      3 oktober 2019 /

      Ja, denk dat dat sowieso de leukste samenwerkingen zijn, want dat zijn bedrijven die jou benaderen omdat ze jou bij het merk of product vinden passen. Ik denk dat aantallen altijd belangrijk blijven, maarrr dat het ook maar net afhankelijk is van wat het bedrijf wil bereiken. Ik geloof wel dat micro influencers echt meer invloed hebben! Ik geloof zelf over het algemeen sneller een tip van een kleine dan een grote influencer.

  2. 1 oktober 2019 /

    Heel interessant, dat moet vast leuk zijn geweest om daarbij aanwezig te zijn! Ik hoop inderdaad dat bedrijven meer gaan kijken naar engagement, de hoeveelheid waardevolle reacties die influencers ontvangen en nepvolgers. Je ziet het helaas nog erg vaak gebeuren dat bedrijven slechte ervaringen hebben met influencer marketing, door te investeren in iemand met nepvolgers. Zo zonde!
    Lees ook Protest ski-jas & muts van EsméeMy Profile

    • Sanne
      Auteur
      1 oktober 2019 /

      Ik vond het inderdaad super leuk dat ik die kans kreeg! Zoiets doe je op je eigen houtje niet zo snel. Ik denk dat het uiteindelijk voor veel bedrijven een mix moet zijn van het aantal volgers en de engagement. Want een hoge engagement is leuk, maar als iemand maar 5 volgers heeft, bereik je er natuurlijk ook niet veel mee. Ik geloof wel dat er steeds meer tools zullen komen waarmee die nepvolgers er in ieder geval zo uitgepikt worden. Dat zou al veel schelen! Op mijn werk zie ik alsnog veel “influencers” die een samenwerking aan willen gaan, maar veel nepvolgers hebben. Ik denk dat veel bedrijven daar nu alsnog mee in zee gaan en dat is echt zonde van het geld!

  3. 30 september 2019 /

    Heel erg interessant vind ik dit! Engagement is inderdaad zo ontzettend belangrijk – en los van het belang ervan vind ik het ook gewoon fijn om met mensen in gesprek te gaan. Ik merk inderdaad ook een verschuiving en zie dat een deel bedrijven begint af te stappen van het aantal volgers dat iemand heeft. Een goede evolutie! Maar uhm, los van dat alles vind ik ‘infuencer’ echt een gruwelijk woord, haha.
    Lees ook Review • Lush Mercury Retrograde Bath Bomb van Jessica J.My Profile

    • Sanne
      Auteur
      29 september 2019 /

      Yes vind ik ook bijzonder! Of althans… Ik vind het heel logisch, maar leuk dat dit iets is wat een paar jaar geleden nog helemaal niet bestond.

  4. 28 september 2019 /

    Leuk, ik hoopte al dat je hier wat over zou delen. Lijkt me interessant zo’n event, al had ik misschien stiekem nog wat meer echte insidertips verwacht of zo. Deze tips wist ik eigenlijk al (maar goed, ik ben dan ook net als jij blogger én marketeer). Zelf focus ook veel meer op engagement, ik hoef helemaal niet duizenden volgers. Liever de focus op authenticiteit. Ik hoop dat dat nog een trend gaat worden in ‘influencerland’!
    Lees ook Oktober = woonmaand, ook op mijn blog! van MarlousMy Profile

    • Sanne
      Auteur
      29 september 2019 /

      Het was zeker interessant, maar ik denk wel dat het het meest waardevol is voor bedrijven die totaal geen verstand hebben van influencer marketing, maar hier wel iets mee willen gaan doen. Ik heb er ook niet per se écht nieuwe dingen geleerd, maar vond het alsnog de moeite waard. Leuk om te zien hoe andere bedrijven dit aanpakken en veel praktijkvoorbeelden en statistieken uit onderzoeken voorbij zien komen (en goede catering! haha).

  5. 28 september 2019 /

    Gek toch dat het woord influencer al bijna een negatieve connotatie heeft gekregen. Onlangs zag ik toch weer zo’n artikel verschijnen over een travelblogster die in veel foto’s dezelfde wolken fotoshopt. Dat ergert mij wel eigenlijk, maar in het algemeen volg ik weinig van die klassieke influencers met keiveel volgers. Als ik een trend mag voorspellen (en ook als ik dat niet mag) dan denk en hoop ik misschien dat we ook in het influencen véél meer naar authenticiteit gaat. Dus niet enkel in vetrolletjes maar dus ook “ik ben in Parijs en er heeft een duif op mij gescheten”. Ik zou dat heel cool vinden eigenlijk.
    Lees ook Het niet zo gelukkige migraineverhaal: deel 1 van KellyMy Profile

  6. 28 september 2019 /

    Leuk om te lezen! Klinkt als een tof en inspirerend event! Denk dat influencers marketing een belangrijk onderdeel van de marketingmix is geworden voor bedrijven waarvan de doelgroep veel online te vinden is. Word of mouth is natuurlijk altijd een krachtige tool geweest! Hoe het in de praktijk toegepast wordt is echt een tweede. Je ziet vaak genoeg nog een mismatch tussen een merk en het type influencer dat ze uitkiezen voor een samenwerking. Denk dat dat echt een belangrijk onderdeel is voor een succesvolle samenwerking. En het is inderdaad goed opletten voor de fake influencers, maar dat zijn tegenwoordig al fijne tools voor om dat wat te filteren.
    Lees ook Leuke souvenirs die je kunt sparen van JorindeMy Profile

    • Sanne
      Auteur
      28 september 2019 /

      Ja, was het zeker! Leuk om eens naar zo’n soort evenement te mogen gaan. Zo’n mismatch is echt fataal denk ik, dan komt het zó niet gemeend over en ben ik al meteen sceptisch over het product. Datzelfde heb ik trouwens bij een bepaald product of merk dat je bij echt iedereen voorbij ziet komen vaak. Ik vind die tooltjes ook heel interessant! Zeker ook in mijn werk iets wat veel op kan leveren. Zonde om daar anders geld aan te besteden ;)

  7. 28 september 2019 /

    Ik merk dat ik authenticiteit heel belangrijk vind. Soms zie ik bloggers of Instagrammers wel heel enthousiast de voordelen van iets gewéldigs oplepelen en dan voel je gewoon dat dat enthousiasme niet helemaal echt is. Ik denk dat dat heel belangrijk is en blijft.
    Lees ook Recept: XL vegan triple chocolate cookies van AudreyMy Profile

    • Sanne
      Auteur
      28 september 2019 /

      Vind ik ook leuk, en belangrijk! Voor mij heeft het wel twee kanten, ik kan ook wel echt genieten van dat perfecte plaatje hoor, maar meer als een soort kunst ;). Ik vind zo’n swipe naar de mislukte foto’s of een caption die het plaatje in perspectief zet dan wel weer leuk. Maar inderdaad… Die match en het enthousiasme moet wel écht voelen (en zijn, eigenlijk).

  8. 28 september 2019 /

    Super interessant om te lezen! Ik hoop dat engagement in de toekomst nog belangrijker wordt en dat bedrijven niet meer samenwerken met accounts met veel nepvolgers. Grappig dat influencer marketing zo succesvol is als je je bedenkt dat maar 4% van de consumenten vertrouwt wat influencers zeggen (ben overigens heel benieuwd naar dat onderzoek).
    Lees ook 6 x Fijne en betaalbare gezichtsmaskers voor ieder huidtype! van AnnaMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.