Viñales, Cuba: paardrijden, playas & piña’s

Viñales, Cuba: paardrijden, playas & piña's | www.sannetimmermans.nlDe tweede stop van onze reis door Cuba was Viñales en de rust van het platteland was erg welkom na de hustle & bustle van Havana. We hadden twee en een halve dag de tijd om dit kleurrijke plaatsje en de groene vallei waarin het gelegen is te verkennen. Deze vallei is uitgeroepen tot nationaal monument van Cuba en dat is natuurlijk niet voor niks. In het groene landschap rijden de Cubaanse cowboys rond op paarden tussen de verschillende begroeide kalksteenheuvels (mogotes) en gebruiken de boeren nog ossen om hun (tabaks)plantages om te spitten.

Op zoek naar ideeën voor wat te doen in Viñales, Cuba? Ik zette voor je op een rijtje hoe wij onze tijd in de vallei doorbrachten.

Lees ook: Havana: 3 dagen cultuur, geschiedenis én mojito’s

Dag 1: vallei van Viñales verkennen & piña colada’s bij Los Jazmines

Aan het begin van de middag arriveren we in Viñales. De Viazul bus stopt pal in het midden van dit kleine plaatsje in het westen van Cuba. We worden enthousiast onthaald door tientallen Cubaanse dames die ons een slaapplek willen aanbieden in hun casa. Omdat we al voorzien zijn, bedanken we vriendelijk en gaan we op zoek naar een plek om iets te eten. Dat gaat hier een stuk gemakkelijker dan in Havana! Waar we daar steeds lang aan het zoeken waren, heb je hier in de hoofdstraat een ruime keuze uit restaurantjes. Vanwege de naam strijken neer bij Tres Jotas (vrijvertaald: 3 J’s). Ik ben enthousiast vanwege de Volendamse vrienden, mijn vriend omdat het zijn initialen zijn. Ieder zo z’n ding! We bestellen een paar smakelijke tapas en een cocktailtje en nemen daarna een taxi naar onze casa een stukje buiten Viñales.

Viñales, Cuba: paardrijden, playas & piña's | www.sannetimmermans.nlWe installeren ons in ons knusse hutje achter het boerderijtje van Martha y Lichi en maken kennis met de hondjes des huizes. Hierna trek ik mijn beste hikeoutfit aan (jurkje en slippers) en wandelen we richting het dichtbijgelegen roze hotel Los Jazmines. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht op de vallei van Viñales. We bestellen een piña colada en beginnen hierna aan de tocht richting het dorpje. De wegen op de Maps.me app blijken niet echt wegen te noemen, maar na wat klimmen en klauteren, in het schemerdonker over slootjes springen en weides doorkruisen weten we Viñales te bereiken voordat het echt donker wordt.

Hotel Los Jazmines

Onze casa

We willen een hapje eten bij El Olivo, aangezien dat volgens Lonely Planet the place to beis hier, en uiteraard geloof ik dit dan meteen. We balen een beetje dat we binnen een tafeltje krijgen aangewezen, want de hele hoofdstraat is ‘s avonds afgesloten voor verkeer en omgetoverd tot één groot terras. Als het later begint te regenen en de chaos buiten uitbreekt, zijn we toch blij met ons droge plekkie. Ik ben iets minder blij met mijn keuze van het menu, want mijn vegetarische lasagne blijkt letterlijk een koude salade die belegd is met een laagje pasta en kaas. Knap staaltje Cubaanse cuisine, zullen we maar denken. Met een flinke inkakker van de lokale Cristal biertjes kruipen we na het eten lekker vroeg onder de zebraprint lakens in ons hutje.

Dag 2: paardrijden, tabaksplantage & rum

Voor iedereen die van de boerderie komt, zal dit geen nieuws zijn, maar wij komen er rond een uurtje of vier ‘s nachts achter dat hanen flink wat lawaai kunnen maken. We beginnen de dag dan ook lekker vroeg. Zo haal je nog eens het meeste uit de dag, right? Het begin van de dag wordt daarna een stuk beter gemaakt door het uitgebreide ontbijt dat Martha serveert: pannenkoekjes, broodjes, vers fruit, een eitje, salade en meer en dat alles van eigen grond.

Viñales, Cuba: paardrijden, playas & piña's | www.sannetimmermans.nlVandaag staat de langverwachte tocht ter paard op de planning! De laatste keer dat ik op een paard zat, was zeker 20 jaar gelden en mijn vriend bestijgt alleen een paard in Red Dead Redemption, dus maar eens zien of we dat overleven. Onze paardjes blijken gelukkig de weg in de vallei goed te kennen en vervoeren ons deze ochtend zonder problemen. De eerste stop is de tabaksplantage van Leonardo da Vinci, el segundo, zoals ‘ie zelf zegt. Hij schijnt in de Lonely Planet te staan, maar in mijn digitale editie heb ik ‘m nog niet kunnen spotten. Hij legt ons in het Spaans uit hoe de sigaren hier gemaakt worden en uiteraard hoort daar ook een hijsje van zo’n sigaar bij.

Als je zo’n tocht gaat maken, is dit dé gelegenheid om sigaren in te slaan. Een betere kwaliteit ga je namelijk niet vinden in Cuba. Met heel wat sigaren op zak bestijgen we dan ook de paarden weer. Hoog op een berg maken we een stop bij een boerderij waar onder andere koffie wordt gemaakt. Wellicht interessanter: de familie stookt ook zelf rum. We drinken dus een mojito en piña colada en nemen ook een flesje mee voor thuis.

Viñales, Cuba: paardrijden, playas & piña's | www.sannetimmermans.nl

Viñales, Cuba: paardrijden, playas & piña's | www.sannetimmermans.nlNa deze actieve ochtend besluiten we om de vier kilometer naar Viñales weer te voet af te leggen. Het doel van deze trip is geld omwisselen, want we zijn aan onze laatste CUC’s toegekomen. Helaas komen we er in Viñales pas achter dat het zondag is en dat dit plannetje dus niet door kan gaan. We drinken en eten wat en gaan hierna, in het kader van geld besparen, weer te voet naar onze casa. Hier wacht ons een feestmaal van Martha. We krijgen soep, kalkoen, salade en nog veel meer voorgeschoteld. Eén van de betere maaltijden in Cuba!

Dag 3: zonnen op Cayo Jutías

Ons laatste dagje alweer in Viñales… Na lang wikken en wegen besluiten we om de prehistorische muurschildering waar Viñales toch wel een beetje bekend om staat te skippen en een dagje naar het strand te gaan. Eigenlijk stond het eilandje Cayo Levisa gepland, maar op aanraden van Martha van onze casa én vanwege het gebrek aan geld besluiten we om naar het schiereiland Cayo Jutías te gaan.

Martha heeft een taxi collectivo (deeltaxi) voor ons geregeld en de chauffeur komt ons netjes “thuis” ophalen in zijn oude barrel. Onderweg pikken we drie Chileense strandgangers op en daarna begint de reis naar het strand echt. Waar de app zegt dat dit een ritje van ongeveer een uur is, doen we er in de werkelijkheid door de staat van auto én weg misschien wel 2,5 uur over. Eenmaal aangekomen worden we wel beloond voor de lange en oncomfortabele rit, want dit is echt een mooi strandje!

Viñales, Cuba: paardrijden, playas & piña's | www.sannetimmermans.nl

Viñales, Cuba: paardrijden, playas & piña's | www.sannetimmermans.nlOmdat we als eerste op het strand zijn, hebben we echt een beetje een onbewoond eiland gevoel. Op het eiland zitten verschillende tentjes waar je wat te eten kunt halen en ook staat een Cubaan kokosnoten te verkopen. Voor ons zit er niet zo veel in: we halen als lunch én avondeten dezelfde eeuwige sandwich jamon y queso, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken.

Wanneer we klaar zijn met het zonnen (lees: rood zijn) doen we nog een rondje strandverkenning. We komen zo bij helemaal verlaten stukjes strand. Een aanradertje om dus wat verder te lopen voordat je je handdoekje neerlegt op de eerste beste plek. Om vier uur worden we weer opgehaald door de taxichauffeur en beginnen we weer aan de terugreis.

Ons korte verblijf in Viñales is ten einde gekomen en morgen stappen we weer in de bus. Dit keer richting Cienfuegos.

Nog meer lezen over mijn vakantie in Cuba? Ik schreef ook over mijn drie dagen in Havana en over mijn bezoekje aan Cienfuegos, Trinidad en het natuurpark Topes de Collantes. Ook heb ik wat handige tips en een Pinterest bord voor je die kunnen helpen bij het voorbereidingen van je reis naar Cuba.